آیا سمعک، از راه های درمان وزوز گوش است؟

آیا سمعک، از راه های درمان وزوز گوش است؟

Tinnitus.jpg

وزوز، درک صدایی در داخل جمجمه است که منبع صوتی خارجی ندارد و از هر 10 فرد بزرگسال، تقریبا یک نفر وزوز گوش دارد و از آنجایی که دلیل آن مشخص نیست، درمان قطعی برای آن وجود ندارد؛ و از آنجایی که وزوز گوش در افرادی که کاهش شنوایی دارند نسبت به افرادی با شنوایی سالم بیشتر است، در این مقاله می خواهیم ارتباط سمعک با وزوز گوش را مورد بررسی قرار دهیم و اینکه بدانیم سمعک به عنوان یکی از گزینه های درمانی وزوز گوش، چگونه می تواند میزان آن را کاهش دهد و اینکه از چه تکنولوژی ای برای این امر، استفاده می کند.

در یک بررسی ای که در سال 2007 توسط متخصصین سلامت شنوایی انجام شده بود،تقریبا 60% افرادی که وزوز داشتند هنگام استفاده از سمعک، حداقل اندکی بهبود را تجربه کرده بودند و تقریبا 22% بیماران، بهبود قابل توجهی را تجربه کرده بودند؛ و ازین رو سمعک ها به چندین دلیل موثر هستند:

1) اثرات توجهی و پوشش: سمعک ها می توانند صدای نویز خارجی را تا نقطه ای افزایش دهند که صدای وزوز را پوشش دهد و این امر، درک آگاهانه ی وزوز گوش را کاهش می دهد و کمک می کند که مغز روی نویزهای محیطی، تمرکز داشته باشد. اثر پوششی سمعک ها به ویژه برای بیمارانی که در همان محدوده ی فرکانسی وزوزشان، کاهش شنوایی دارند، خیلی موثر است.

2) تحریک شنیداری: افزایش صدای نویز خارجی باعث افزایش میزان تحریک شنیداری توسط مغز نیز می شود و از این رو تحریک مسیرهای شنیداری مغز با صداهای ملایم زمینه ممکن است سودمند باشد، بدلیل اینکه ممکن است صداهایی که از جهات دیگر می آیند شنیده نشوند. (برای مثال وزوز گوش).

3) بهبود ارتباط: وزوزی که بلندی زیادی دارد ممکن است مشارکت بیماران در ارتباطات معمولی و فعالیت های اجتماعی ( همچون؛ دنبال کردن مکالمه، صحبت با تلفن، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و..) را مشکل و یا حتی غیر ممکن سازد. سمعک ها می توانند با افزایش دادن صدای خارجی به سطحی که بالاتر از درک وزوز است، به این فعالیت ها کمک کنند، در نتیجه، بیماران ممکن است انزوای اجتماعی و ناامیدی فردی کمتری را احساس کنند. برای درک بهتر اینکه چگونه سمعک ها می توانند به وزوز گوش کمک کنند، دو تا تصویر زیر را به عنوان نمونه ای از نماهای وزوز گوش و کاهش شنوایی در نظر بگیرید، تصور کنید که جیرجیرک، وزوز فرد را نشان می دهد و تصویر سمت راست، صداهای زمینه را نشان می دهد.

 

درتصویر سمت راست، فرد کاهش شنوایی دارد. صدای زمینه مبهم است و صدای جیرجیرک(وزوز) خیلی واضح است.
در تصویر سمت چپ، فرد از سمعک استفاده می کند و صدای زمینه واضح است و پر از جزئیات می باشد.
اگرچه هنوز جیرجیرک(وزوز) وجود دارد ولی با صدای زمینه آمیخته شده است و توجه شنونده به ویژگی های دیگری از محیط مشغول می شود.
موفقیت سمعک ها در درمان وزوز گوش بستگی به این دارد که چه مقدار صداهای زمینه می توانند با وزوز گوش آمیخته شوند.

سمعک های دیجیتال مدرن، یک برنامه برای درمان وزوز دارند که بستگی به کمپانی و برند سمعک؛ نحوه ی درمانی که برای کاهش وزوز گوش به کار می برند متفاوت است.
برای مثال سمعک های زیمنس برای درمان وزوز تونال از برنامه ی Notch Therapy استفاده می کنند، رویکرد درمانی آن به این صورت است که در فرکانسی که وزوز گوش وجود دارد تقویت صدا صورت نمی گیرد و در واقع بر اساس مفهوم مهار جانبی طراحی شده است و فرکانسی که وزوز گوش وجود دارد مهار می شود و طرفین آن فرکانس تقویت می شوند و برای درمان وزوز هایی که شبیه نویز هستند از برنامه یSound Therapy که صداهای نویز سفید، صورتی، صدای آب اقیانوس و… هستند، استفاده می کند.
سمعک های یونیترون از Tinnitus Masker استفاده می کنند که در مقالات آتی به تفصیل نحوه ی کارکرد و چگونگی بکارگیری رویکرد درمانی آنها، مورد بحث قرار می گیرد.

برای تعیین وقت برای ارزیابی و مشاوره با شماره های 55474084-021 و 55474103-021 تماس حاصل فرمایید.

منابع:

Del Bo, L. and Ambrosetti, U. (2007) “Hearing Aids for the Treatment of Tinnitus.” Progress in Brain Research, 166: 341-345.
Folmer, R.L., Theodoroff, S.M., Martin, W.H., Shi, Y. (2014) “Experimental, Controversial and Futuristic Treatments for Chronic Tinnitus.” Journal of the American Academy of Audiology, 25:106-125.
Hoare, D.J., Edmondon-Jones, M., Sereda, M., Akeroyd, M.A.and Hall, D. (2013) “Amplification with Hearing Aids for Patients with Tinnitus and Co-Existing Hearing Loss.” Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 1. Art. No.: CD010151. DOI: 10.1002/14651858.CD010151.pub2.
Hoare, D.J., Searchfield, G.D., Refaie, A.E. and Henry, J. (2014) “Sound Therapy for Tinnitus Management: Practicable Options.” Journal of the American Academy of Audiology. 25: 62-75.
Kochkin, S and Tyler, R. (2008) “Tinnitus Treatment and the Effectiveness of Hearing Aids: Hearing Care Professional Perceptions.” Hearing Review, Available at: http://www.hearingreview.com/2008/12/tinnitus-treatment-and-the-effectiveness-of-hearing-aids-hearing-care-professional-perceptions/  (Accessed March 25, 2015.)
Searchfield, G. (2005) “Modern Hearing Aids – A Help for Tinnitus.” Tinnitus Today, 30,2: 14-16.
Shekhawat, G.S., Searchfield, G.D., and Stinear, C.M. (2013) “Role of Hearing Aids in Tinnitus Intervention: A Scoping Review.” Journal of the American Academy of Audiology. 24(8):747-62.
Trotter, M.I and Donaldson, I. (2008) “Hearing Aids and Tinnitus Therapy: A 25-Year Experience.” The Journal of Larnygology and Otology, 122: 1052-1056.

تمامی حقوق برای کلینیک شنوایی سنجی آوای مهر محفوظ می باشد.

Copyright© 2019 eleven.ir
آدرستهران - خیابان ولیعصر - پایین تر از منیریه - چهارراه مدرس - ساختمان مدرس پلاک 8 طبقه سوم واحد 8تلفن:+98(21)55474084