شاخص های رشد ارتباطی کودک
در این مقاله قصد داریم در مورد شاخص های رشد ارتباطی کودک صحبت کنیم
والدین کودک باید به واکنش های دلبندشان در هر دوره زمانی دقت کنند و در صورت عدم تطابق با جدول زیر باید برای بررسی وضعیت شنوایی به کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه کنند.
توجه بسیار مهم: دقت کنید که شنوایی هنجار در بدو تولد ضامن شنوایی هنجار در سال های بعد نمی باشد. به علت اینکه در بعضی از انواع کم شنوایی، آسیب به سیستم شنوایی با تاخیر ظهور پیدا می کند.
از تولد تا ۳ ماهگی
- از جا پریدن در پاسخ به صدای بلند
- ساکت شدن در پاسخ به صدا (خصوصاً گفتار)
- لبخند زدن یا بخش بخش کردن در پاسخ به فردی که لبخند زده یا حرف میزند
3 تا 6 ماهگی
- خیره ماندن روی چهره
- پاسخ به اسم به شکل دنبال صدا گشتن
- جستجوی منبع صدا یا گوینده
- بغ بغ کردن، قل قل کردن، زوزه کردن و بازی با صدا
6 تا 9 ماهگی
- تقلید کردن به صداسازی دیگران
- صداسازی متفاوت برای شرایط متفاوت (شادی، خشم، گرسنگی)
- تقلید صدا و اعمال آشنا
- آغاز قان و قون کردن تکرار شونده (بابابا، ماماما)
- بازی کلامی با الگوهای آهنگین، صداهایی که از نظر کیفیت شبیه گفتارند (شبیه صامت یا شبیه مصوت)
۹ تا ۱۲ ماهگی
- با اعمال درخواستهایی را ادا میکند؛ هماهنگی اعمال بین اشیا و بزرگسالان (جلب توجه بزرگسالان به سمت اشیای مورد نظر؛ اشاره به اشیای مورد نظر، ضربه زدن، کشیدن و هل دادن بزرگسالان)
- تقلید صداها/اعمال جدید
- نمایش الگوهای پایداری از قان و قون کردن تکرار شونده، ایجاد صداهایی که شبیه آغاز کلمات هستند (ما –ما، د-د)
۱۲ تا ۱۸ ماهگی
آغاز تولید تک کلمات
جلب توجه / درخواست اشیا با استفاده از کلمات (مثل مامی)
کاربرد کلمات تشریفاتی “بای” “های”
مخالفت با گفتن نه، تکان دادن سر، دور انداختن و پرت کردن اشیا
۱۸ تا ۲۴ ماهگی
- استفاده بیشتر از کلمات برای ارتباط
- آغاز به کار گیری ترکیبات دو کلمه ای
- تا ۲۴ ماهگی، به کارگیری ترکیباتی با معانی مرتبط (مثل “لباس ماما”)
- تا ۲۴ ماهگی داشتن حداقل ۵۰ کلمه تقریباً مشابه بزرگسالان است.
۲۴ تا ۳۶ ماهگی
- مشارکت در محاورت کوتاه
- آغاز استفاده از زبان به شیوهای خلاقانه
- آغاز ایجاد جزئیات توصیفی که به هم که به فهم شنونده کمک میکند
- آغاز به کار گیری حرف تعریف، خاتمه دهنده کلمات و غیره